понеділок, 12 жовтня 2015 р.

Основи проектної діяльності

Аналіз досвіду роботи в школі свідчить, що рушійною силою процесу навчання є інтерес учнів до предмета. Розвивати його покликані системи інтерактивних та особистісно зорієнтованих педагогічних технологій, серед   яких — метод проектів.
 Проектна діяльність – одна з найперспективніших складових освітнього процесу, тому що створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції, які на Раді Європи були визначені як основні  в ХХІ столітті: полікультурні, мовленнєві, інформаційні, політичні та соціальні.  Самостійне здобування знань, систематизація їх, можливість орієнтуватися в інформаційному просторі, бачити проблему і приймати рішення  відбувається саме через метод проекту.   

Проект – сукупність певних дій, документів, текстів для створення реального об’єкта, предмета, створення різного роду теоретичного продукту.            Основою методу проектів є розвиток критичного мислення, пізнавальних навичок учнів, умінь самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі. Цей метод завжди зорієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, яку вони виконують протягом певного відрізка часу. Цей підхід органічно поєднується з груповим (cooperative learning) підходом до навчання. Метод проектів завжди припускає розв’язування деякої проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого – інтегрування знань, умінь із різних галузей науки, техніки, технології, творчих галузей. Результати виконаних проектів повинні бути “відчутними”, тобто, якщо це теоретична проблема, то конкретне її розв’язання, якщо практична – конкретний результат, готовий до впровадження.                        
Педагогічний проект — реалізація педагогічної ідеї, технології, методики, що розроблена педагогом, впровадження в практичну діяльність кращого досвіду. Проект реалізується через:
§  вибір теми;
§  самостійну роботу над нею;
§  індивідуальне консультування з фахівцями за потребою слухача.
Проект (у перекладі з латинської «кинутий вперед») означає  план, задум організації, влаштування, заснування будь — чого, тобто прообраз якого-небудь об'єкта, виду діяльності тощо. Необхідно умовно розмежувати педагогічні проекти на такі, що здійснює вчитель у процесі власної професійної діяльності, та учнівські (навчально-виховні), що реалізуються школярами в навчально-пізнавальному процесі під керівництвом педагога.
Метод проектів орієнтований на самостійну діяльність виконавців — індивідуальну, групову, парну, котру вони виконують протягом визначеного часу. Проектний метод вимагає рішення будь – якої проблеми на основі використання різних методів, інтегрування теоретичних знань, умінь, технологій, творчості.
Критеріальні вимоги до створення проекту:
§   наявність освітньої проблеми, складність та актуальність якої відповідає навчальним запитам, життєвим потребам,інтересам учасників проекту;
§   практична, теоретична, пізнавальна значущість прогнозованих результатів;
§   дослідницький характер пошуку шляхів розв'язання про­блеми;
§   структурування діяльності відповідно до класичних стадій проектування;
§   створення умов для виявлення і розв'язання психолого-педагогічної проблеми (її постановки, дослідження, по­шук шляхів розв'язування, експертизи та апробації версій, конструювання підсумкового проекту, його захист, оцін­ка та впровадження);
§   самодіяльний характер творчої активності;
§   використання   активних й інтерактивних форм і методів;
§   «продуктивність» проекту: якщо це теоретична пробле­ма, то конкретне її рішення, якщо практична — конкрет­ний результат впровадження;
§   педагогічна цінність діяльності (знання, вміння, навич­ки, моральні норми та цінності, світоглядні позиції тощо)
 Робота над проектом передбачає:
           чіткий план,
           наявність задуму, гіпотези,

           чіткий розподіл завдань кожного учасника групи за умови тісної взаємодії.
Технологія  діяльності  педагога  зі  створення   проекту здійснюється за такими етапами:
Структура проекту:
1.Назва проекту
2.Актуальність проблеми, наукове обґрунтування.
З.Мета проекту
4.3авдання проекту
5.Етапи, термін реалізації проекту
6.Забезпечення проекту:
      науково-методичне;
      матеріально-технічне;
      критерії оцінки очікуваних результатів.
7.Перелік основних заходів.
8.Очікуванні результати.
9.Система організації і контролю за ходом виконання.
Опис проекту, його основних етапів, моделі є важливим чин­ником подальшої успішної діяльності. Алгоритм виконання про­екту, а також особливості роботи на кожному етапі, що запропо­новані в науково-методичному посібнику «Педагогічні проекти у системі підвищення кваліфікації вчителів», автор Зазуліна Л. В., стануть в пригоді педагогічним працівникам у   повсякденній практичній роботі.
Тематика проекту обирається вчителем з урахуванням нових освітніх завдань, педагогічних концепцій та парадигм, реалій сучасного життя, навчальної ситуації зі свого предмета, інтересів і здібностей учнів (на основі діагностики) тощо.
Обгрунтування вибору проблеми висвітлює концептуальність, актуальність, не­обхідність, новизну обраної тематики.
Назва проекту включає узагальнену назву проблеми, відтво­рює основний зміст діяльності і визначається її кінцевим резуль­татом.
Мета та завдання проекту повинні бути сконкретизовані й спрямовані на реальний результат.
Відповідно до мети та завдань обирається тип проекту, по­дається його характеристика за такими параметрами:
·       За кінцевим результатом: теоретичний, теоретико-практичний, практико-орієнтований.
·       За змістом: монопредметний, міжпредметний, надпредметний.
·       За кількістю учасників: індивідуальний, колективний (парний, груповий).
·       За тривалістю: міні-проект, короткочасний, середньої трива­лості, довготривалий, лонгітюдний.
·       За ступенем самостійності: репродуктивно-дослідний, частко­во-пошуковий, дослідницький чи експериментально-дослід­ницький, евристичний.
·       За характером контактів: внутрішній, зовнішній, міжнародний.
Визначення учасників та (співучасників) проекту.
Визначення бази реалізації проекту (місця розробки та місця реалізації).
Термін реалізації  проекту включає дати початку та закінчення роботи над проектом.
Прогнозований результат передбачає створення нового продукту (нової технології, методики, посібники, сценарії, плани, програми, бази даних, центри та ін.)
Визначення ресурсів (людські, матеріально-технологічні, фінансові, інформаційні) дозволяє чітко визначити потреби й заздалегідь спланувати можливість та шляхи їх забезпечення (або відмовитись від проекту в разі неможливості їх забезпечення).
Визначення етапів та завдань реалізації проекту зручно здійснювати за такою таблицею:
 Результати проекту можуть бути матеріальними (моделі, програми, плани, колекції, створення об’єднань,  центрів, громадських організацій тощо) та ідеальними (нові способи дій, оригінальні доведення теорем, методи дослідження).
Оформлення результатів проекту може бути найрізноманітнішим – рукописні та друковані матеріали, відеофільм, фотографії, альбоми, ботжурнали, комп’ютерні програми, настінні газети, моделі тощо.
Насамкінець, після реалізації та захисту проекту робляться (самими учасниками, експертом чи консультантом) загальні висновки, де в галузевому вигляді визначається ступінь досягнення мети, якість, перспективність, надаються рекомендації щодо подальшого використання кінцевого продукту.
Метод проектів є ефективним засобом вдосконалення професійної компетентності вчителів, але лише за умови досконалого володіння його теоретико-практичними основами і доцільного застосування як технології в навчально-виховному процесі.
Використані джерела

  1. Зазуліна Л.В. Педагогічні проекти:Науково – методичний посібник. – Камянець – Подільський: Абетка-нова, 2007. – 40 с.
  2. Логвін В. Метод проектів у контексті сучасної освіти // Завуч. – 2002. – №26. – С.4.
  3. Організація проектної діяльності учнів на уроках літератури. Г.Семко // “Вивчаємо українську мову та літературу”. – 2008. -  №33.
  4. Проектні технології на уроках мови і літератури. О.Каліманова // “Вивчаємо українську мову та літературу”. – 2008. -  №28.
  5. Ревякіна О. Проектна робота в школі. // Директор школи. – 2002. -   №3. – С.6.
  6. СитченкоА. Педагогічні технології на уроках української        літератури //Дивослово. — 2001. — №10. — С 19—21. 
  7. http:// navigator.rv.ua  - Освітній навігатор.
  8.  http://new-school.ucoz.ru -  Нова школа.
  9. http://ostriv.in.ua Шкільний портал «Острів знань».
  10. http://osvita.ua – Освіта-UA.
  11. http:// ped.sumy.ua  -  Освітній портал «Українська педагогіка».
  12. http://www.mon.gov.ua – Міністерство освіти і науки України.
  13.  http:// www.osvita.org.ua -  Освітній портал.

Немає коментарів:

Дописати коментар