понеділок, 12 жовтня 2015 р.

Урок – дослідження "Полемічна література", 9 клас


Тема. Іван Вишенський. Життя і творчість. «Послання до єпископів».
Мета. Ознайомити учнів з полемічною літературою, із творчістю видатного  полеміста Івана Вишенського, домогтися засвоєння учнями основних відомостей про його життя і творчість, розкрити суперечності в світогляді, громадянській позиції і творчості письменника;
ознайомити (оглядово) із творами інших письменників про полеміста;
розвивати навички самостійних досліджень, вміння готувати повідомлення  на певну тему;
виховувати повагу до історичного минулого України.
      Обладнання:
       портрет Івана Вишенського;
       висловлювання А.Кримського про полеміста;
       вірші І.Драча, П.Мовчана, поема І.Франка про Івана Вишенського;
       запитання для вікторини по творчості і життєвому шляху полеміста;
       ілюстрація до твору «Послання до єпископів».


Хід уроку
І. Організація класу.  Оголошення теми і мети уроку.
ІІ.  Повідомлення учнів про полемічну літературу за планом.
1.       Полемічна література, основні ознаки полемічної літератури.
2.       Найвідоміші представники полемічної літератури 80-х років ХVІ століття.
(Герасим і Мелетій Смотрицькі, Василь Суразький, Христофор Філарет, Іов Борецький, Стефан та Лаврентій Зизаній, Іван Понятовський, Іван Вишенський)

ІІІ. Ознайомлення із життям та творчістю Івана Вишенського.
1. Учитель. Сьогодні ми ознайомимось з життям і творчістю найвідомішого полеміста, «письменника з Божого покликання», як сказав про нього Дмитро Чижовський, Івана Вишенського.
      
   І наше знайомство хочу розпочати маловідомим донедавна віршем Івана Драча «Памяті Івана Вишенського».
(Учениця читає вірш)
Ви пузані, пикаті, тлусті,
Хабарники, набиті лоєм,
Що кланяєтеся лангусті
І ходите на збори строєм.
Ви крикуни, ченці без віри,
Ви спекулянти слизькохвості,
Ви барабани товстошкірі,
Напнуті на ідейні кості.
Вам батога! Лопату вам би!
Тоді б поменшало пикатих,
Коли б за ваші дифірамби
По трудодню на день писати.
Та, як в середньому колгоспі,
Сипнути кілограм пшениці
Та ще – копійок тридцять…
Досить!
- О короїди, вічні й ниці!
Вчитель.  Саме протестом проти соціальної несправедливості, прагненням викрити тих, хто живе за чужий рахунок, дбаючи про власне збагачення і благополуччя, вірш Івана Драча співзвучний із посланням Івана Вишенського.
2. Розгляд портрета Івана Вишенського.
Учитель.  Під портретом Івана Вишенського можна було б підписати слова Агатангела Кримського (вони написані на плакаті): «Вишенський – це людина, яка захоплювалася, людина, яка вміла сильно любити і сильно ненавидіти, людина рішуча в добрім чи лихім, людина гаряча, палка…»
3. Розповіді учнів про життєвий шлях Івана Вишенського.
Учитель.  Що ж ми знаємо сьогодні про Івана Вишенського, крім того, загальновідомого факту, що близько 40 років свого життя Іван Вишенський прожив у Греції на горі Афон, куди переселився у розквіті духовних і фізичних сил?
1 учень.  (Знайомить з біографічними даними про Івана Вишенського)
2 учень.  (Розповідає про містечко Судова Вишня часів Івана Вишенського)
3 учень.  (Дає загальну характеристику освіти Івана Вишенського)
Вчитель підсумовує сказане учнями, коротко розповідає про перебування Івана Вишенського на горі Афон.
4. Бесіда про художні твори, присвячені Івану Вишенському
Вчитель.  Ми розглянули коротко біографічні відомості. Але для розуміння епохи, в яку жив Вишенський, його складного внутрішнього світу багато можуть дати і художні твори про видатного полеміста.
(Учень читає уривок з вірша П.Мовчана «Слово Івана Вишенського»)
Учениця.  (Називає інші художні твори, в яких розкривається особа полеміста:
                   Р.Іваничук «Манускрипт з вулиці Руської», Ю.Хорунжий «Чернець і князь», І. Франко «Іван Вишенський», М.Чхан «Іван з Вишні», М.Ільницький «Шлях до себе»)
5. Підсумки вчителя.
 Вчитель.   Названі художні твори допомагають нам зрозуміти витоки суперечностей у світогляді, громадській позиції і в самій творчості Івана Вишенського, висвітлюючи душевну боротьбу схимника між даною Богу обітницею відречення від світу і синівським переживанням за долю України, болем за неї і глибокою тугою. Поховавши себе у печері, здійснив тим самим аскетичний подвиг зречення мирського життя заради служіння Богу, якому шле молитви і за рідну землю. А найкраще про це розповідає І.Франко в поемі «Іван Вишенський».
6. Розповідь учениці про творчість Івана Вишенського (загальний огляд)
7. Ідейно – художній аналіз «Послання до єпископів».

V.  Підсумки уроку.
Вікторина
1.          Хто є автором скульптурної роботи «Портрет Івана Вишенського»?   (Д.Кривич)

2.          Коли вперше зявляється імя І.Вишенського в науково – популярній літературі?  (1884 р. – в Києві і в Москві одночасно)
3.          З якого твору І.Вишенського взяті слова «Коли хочеш бути біскупом, впади, поклонися мені – я тобі дам…»   («Обличеніє     диявола – миродержця»)
4.          Хто назвав знамените «Послання до єпископів» «могучим маніфестом талановитої, незалежної особистості, гордої своєю правотою і своїм почуттям солідарності з масами рідного народу»?   (Іван Франко)

VІ. Підведення підсумку роботи учнів на уроці.



Немає коментарів:

Дописати коментар