понеділок, 12 жовтня 2015 р.

Міні – проект „Драматургія Івана Франка. Проблема особистого щастя у драмі „Украдене щастя”, 10 клас



Опис проекту

Назва проекту: Розробка уроку української літератури з теми „Драматургія Івана  Франка. Проблема особистого щастя у драмі „Украдене щастя”.

Обґрунтування вибору проблеми: Реалізація особистісно орієнтованої освіти потребує створення діяльнісного навчального середовища, передбачає активну пошукову діяльність учнів, формує досвід самоосвітньої роботи.

Мета: розробити дидактичне та методичне забезпечення вивчення теми.

Завдання проекту: розробити план вивчення теми, конспект уроку.


Характеристика проекту
За кінцевим результатом: теоретико – практичний.
За змістом: монопредметний.
За кількістю учасників: колективний ( груповий).
За тривалістю: міні – проект.
За ступенем самостійності: частково – пошуковий.
За характером контактів: внутрішній.

Учасники проекту:
1. Учитель – методист української мови та літератури Дядик Г.І.
2. Учні 10 – Б класу.

Термін реалізації проекту: 1 – 16 грудня 2008 року.

Ресурси (людські)
Робота учнів: 1. Прочитання тексту драми, перегляд вистави.
                        2. Поділ на групи для пошукової роботи.
                        3. Визначення проблемних завдань твору.
                        4. Інсценізація уривків.
                        5. Підготовка виступів про результати досліджень.

Робота вчителя: 1. Визначення кола завдань для кожної групи.
                            2. Розробка запитань для аналізу змісту поеми, тем для творчої  роботи.
                            3. Розробка плану – конспекту уроку.

Прогнозований результат

1. Розвиток пошукової діяльності учнів, підвищення результативності вивчення теми.
2.  Розвиток творчого мислення учнів, написання твору за драмою.

Робочі матеріали

І група
  Епіграф: Мої п’єси – то мій смуток. (І.Франко)
                                                    
Питання
1. Драматургія І.Франка.
2. Сценічна історія п’єси „Украдене щастя”.
3. Жанр, проблематика п’єси.

ІІ група
 Епіграф: Щоб судити про людину, принаймні треба увійти в таїну
                її думок,  її нещастя, її хвилювань. (О. Бальзак)

Питання
1. Анна – зрадниця чи жінка – страдниця, яка бореться за своє щастя?
2. Микола – наївний  добряк чи знедолена, окрадена людина?
3. Михайло – злочинець чи жертва суспільного ладу?

ІІІ група
Творча робота „Хто з героїв окрадений найбільше?”

Домашня  робота

Написати твір – роздум на одну з тем:
1. Чи може крадене щастя бути справжнім?
2. Яким ви уявляєте життя Анни після смерті Михайла? (Створити своєрідний епілог)
Жанр, проблематика п’єси

За жанром „Украдене щастя” – це соціально – психологічна драма з багатогранними людськими характерами. Дія в п’єсі розгортається з неослабним напруженням, а кожна сцена розкриває перед нами все нові моменти з життя героїв, показує їх душевні муки, пристрасті, поривання.
Морально – психологічний конфлікт, який лежить в її основі, зумовлює вчинки й поведінку героїв. Автор глибоко розкриває соціальні причини їх трагедії, адже герої драми стали жертвами боротьби за землю, їх життя нещадно поламали важкі суспільні умови того часу. Письменник правдиво показує владу землі над людською долею. У творі є лише побічні згадки про те, що брати ошукали свою сестру Анну, щоб не дати належну їй частку землі, а як трагічно позначилося це на долі героїв: щастя украдено у всіх.
Проблеми, які порушує автор у творі, можна поділити на дві групи:
·  соціальні: солдатчини, праці, виборів, моралі в тогочасному суспільстві, життя і смерті;
·  сімейні: зради, кохання, особистого щастя, помсти.

План – конспект уроку

Мета: ознайомити учнів із драматургією І.Франка, із змістом драми „Украдене   щастя”; шляхом досліджень розкрити проблематику твору, авторське розуміння морального права людини бути щасливою; допомогти учням осмислити художню цінність твору; виховувати високі моральні якості, відповідальність за свої вчинки.

Обладнання: текст драми, повідомлення учнів, робочі матеріали на партах, таблиця „Іван Франко”, матеріали про письменника на стенді „Сьогодні на уроці”.

На дошці – запис теми, епіграфи:       Мої п’єси – то мій смуток.
                                                                                                        І.Франко
                             Щоб судити про людину,
                                       принаймні треба увійти в таїну
                                                    її думок,  її нещастя, її хвилювань.
                                                                   О. Бальзак
Хід уроку

І. Організація класу.
ІІ. Активізація учнів до роботи. Оголошення теми і мети уроку.
Учитель. Щастя. Ми про нього мріємо, прагнемо зазнати його в житті, хочемо стати щасливими. Що ж таке щастя? Багато мудреців протягом не одного століття намагалися розв’язати це питання. У тлумачному словнику читаємо: „Щастя – це стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення й безмежної радості, яких зазнає хто – небудь; фортуна, талан, доля.”
         У фільмі „Доживемо до понеділка” учні 10 класу писали твір на тему „Що таке щастя?” Один з них написав: „Щастя – це коли тебе розуміють”.  Наш кореспондент зацікавився, як розумієте це питання ви.

Гра „Мікрофон” ( учень – кореспондент ставить питання по черзі кожному з учнів:
-             Що таке щастя?
-             Чи вважаєте ви себе щасливим?
-             Чи може людина сама творити своє щастя? )

Учитель.  На основі почутих відповідей можемо зробити висновок, що кожна людина щаслива по – своєму. І щастя -  це лише миті життя. Все ж життя     людини – це боротьба за ці миті.
         Ми досліджували, як розкриває це питання Іван Франко у драмі „Украдене щастя”, сьогодні завершуємо роботу над міні – проектом „Драматургія Івана  Франка. Проблема особистого щастя у драмі „Украдене щастя”.

ІІІ. Звіт першої групи.
Лідер групи читає епіграф, називає питання, які досліджувала група, учні виступають з повідомленнями:
1. Драматургія І.Франка.
2. Сценічна історія п’єси „Украдене щастя”.
3. Жанр, проблематика п’єси.

ІV. Робота над текстом твору. Бесіда з учнями.
1. Сусідка Задорожних Настя вважає, що сім’я Анни і Миколи – найщасливіша в селі. Чи є в цьому хоч частка правди?
2. Пригадайте початок драми. Що ми дізнаємось про минуле Анни?

Інсценізація уривка. Діалог Насті з Анною.

3. Які почуття і передчуття викликала в Анни ця розмова?
4. Чому ж вона стала коханкою Михайла?
5. Чи можна сказати, що Анна і Михайло ведуть себе аморально?
6. Чи заслуговує Микола на таку зневагу?
7. Чому Михайло допустив осуд коханої односельцями?
8. Що стало останньою краплею, яка переповнила чашу терпіння Миколи? Чи хотів він убити Михайла?

Читання в особах діалогу Миколи і Михайла ( Дія 5, ява 3).

9. Що змусило Михайла видати вбивство за самогубство? Чи можна назвати його благородною людиною?

V.  Характеристика образів твору.
Учитель. В ході бесіди виникли запитання: то хто ж вони, герої п’єси? Слово другій групі.
Лідер групи читає епіграф, учні виступають з повідомленнями:
1. Анна – зрадниця чи жінка – страдниця, яка бореться за своє щастя?
2. Микола – наївний  добряк чи знедолена, окрадена людина?
3. Михайло – злочинець чи жертва суспільного ладу?

VІ.  Узагальнення вивченого.
Учитель. І нарешті слово експертам. Вони допоможуть нам зрозуміти, хто з героїв окрадений найбільше. Це тема творчої роботи, над якою працювала група.
Лідер третьої групи читає твір „Хто з героїв окрадений найбільше?”

VІІ. Домашнє завдання.
Учитель. Результатом нашої роботи над міні – проектом стануть   твори – роздуми, які ви напишете вдома. Теми творів: 1. Чи може крадене щастя бути справжнім?
1.       Яким ви уявляєте життя Анни після смерті Михайла? (Створити своєрідний епілог).

VІІІ. Підсумкове слово вчителя.
   Наш урок закінчується. Я хочу подякувати вам усім за співпрацю у міні – проекті. Думаю, що ви не лише зрозуміли зміст, проблематику твору, авторське розуміння морального права людини бути щасливою, а й прониклися співчуттям до героїв твору, зрозуміли, що кожна людина по – своєму відчуває щастя і несе відповідальність за свої вчинки. Навіть у боротьбі за щастя.



Немає коментарів:

Дописати коментар