понеділок, 1 квітня 2024 р.

Навчальний проект з української мови «Систематизація, узагальнення, повторення вивченого про сполучник як частину мови» 7 клас


Учасники проекту: учні 7 класу, вчитель української мови та літератури.
Обґрунтування вибору проекту. Узагальнення вивченого про сполучник як частину мови. Розвиток творчих здібностей, початкових навичок дослідницької діяльності. Виховання любові до народної пісні, зокрема, колискової.
Мета і завдання. Систематизувати знання про сполучник як частину мови; вчити учнів проектувати свою діяльність.

Характеристика проекту:
за кінцевим результатом – теоретико - практичний;
за змістом – міжпредметний (українська мова, фольклор, музика);
за кількістю учасників – колективний;
за тривалістю – міні – проект;
за ступенем самостійності – частково – пошуковий.                 
План роботи над проектом
1.          Вивчення програмового матеріалу про сполучник на уроках української мови.
2.          Вивчення відомостей про народні пісні, зокрема, колискові, на позакласних заходах, уроках літератури, музики.
3.          Розподіл завдань між учнями – членами дослідницьких груп, інструктаж з виконання роботи.
4.          Розучування пісні «Не цурайся пісні, чутої від мами» на слова М.Федунця на уроках музики.
5.          Проведення уроку.
План – конспект уроку

Тема уроку. Систематизація, узагальнення, повторення вивченого про сполучник як частину мови.
Культурологічна тема. Мамина пісня колискова.
Мета уроку: повторити, узагальнити, систематизувати вивчене про сполучник як службову частину мови; виявити рівень знань учнів про сполучник, види сполучників, вміння вживати сполучники у простих і складних реченнях, розвивати вміння учнів розпізнавати сполучники, правильно використовувати їх у мовленні; виховувати любов до народної пісні, зокрема, до колискових пісень, гордість за пісенну творчість українського народу.
Обладнання: висловлювання про народну пісню, робочі матеріали на кожному столі (тексти для письмової роботи, речення для розбору, кросворди); памятка «План аналізу відповіді товариша»; запис пісень «Мамина вишня», «Не цурайся пісні».
Оформлення класу: - виставка збірок українських народних пісень;
                                  -  ілюстрації до народних пісень;
                                  - плакат зі словами Т.Шевченка:
                                  «У нашім раї на землі
                                    Нічого кращого немає
                                    Як тая мати молодая
                                    З свої дитяточком малим».
Епіграф уроку: Без пісні, що мені співала мати,
                           я навіть дня прожити би не зміг.
                              В.Вихрущ
                                                                                                              
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
  - Діти, мета сьогоднішнього уроку – повторити, узагальнити вивчене про сполучник як частину мови. Разом з тим у нас піде мова про святиню – мамину пісню, адже колискова – це пісня материнської душі і безмежної любові, ласки й неповторної ніжності. І тому епіграфом уроку є слова В.Вихруща:
                                        Без пісні, що її співала мати,
                                        Я навіть дня прожити би не зміг.
На уроці у нас працюють групи мовознавців – дослідників, критиків (експертів), фольклористів, літераторів.
ІІІ. Повторення вивченого (теоретичних відомостей).
1. Вчитель: Ви мали домашнє завдання – повторити матеріал про сполучник як частину мови за контрольними запитаннями підручника. Ваші знання ми перевіряємо за допомогою кросворда. (Учні дають відповіді на запитання, заповнюють клітинки).
Запитання. 
По горизонталі:
1.  Яка частина мови вживається для зв’язку однорідних членів і простих речень у складному?
3.  До якої групи підрядних сполучників відносяться сполучники якщо, бо?
5. До якої групи за будовою належить сполучник немовби?
6. Які сполучники поєднують прості речення у складнопідрядному?
7. До якої групи підрядних сполучників відносяться сполучники щоб, аби?
По вертикалі:
2.  як називаються сполучники, що вживаються для зв’язку однорідних членів і простих речень у складносурядному?
4.  До якої групи віднесемо сполучник сурядності або?
5.  Який за будовою сполучник затим що?
8.  Сполучник бо є простим, складним чи складеним?

2. Слово літераторам.
    Виразне читання поезій (або уривків) про народну пісню.
    Інші учні уважно слухають, потім називають сполучники, вжиті у віршах.
IV. Тренувальні вправи для повторення матеріалу.
1. Диктант «Тиша».
    Вчитель піднімає картки, на яких записано сполучники, учні мовчки записують їх, розкривши дужки.
    (Наприклад: мов/би/, як /що/ )
Експерти оцінюють правильність написання, дають учням додаткові запитання.

3.  Списування із завданням: виписати з поданих текстів складні речення, вказавши сполучники, їх види.


Зразки текстів:
А) Великі дороги, що ведуть у широкий світ, розпочинаються від стежки біля рідної оселі. Велика мудрість, що висловлюється у вчених книжках, бере початок від сторінок букваря, а багатство й краса поезії – від материнської пісні. Найсвятіше для нас почуття вливається в серце разом з маминою піснею.
 (В.Скуратівський)
Б) Колискова пісня! Під спів неньчиної пісні виростають поети і композитори, хлібороби та захисники рідної землі, філософи і політики, просто люди. Яким убогим було б наше життя, якби на мамина пісня.
(В. Скуратівський)
Експерти оцінюють якість виконання робіт.

4.  Самодиктант
а) Учні пишуть у зошити текст колискової пісні, яку вивчили вдома, виконують розбір сполучника як частини мови. Кілька учнів читають вголос записані тексти (за бажанням – співають).
б) Учні, які не вивчили текстів пісень, записують речення (з робочих матеріалів), виконують розбір сполучників.
Зразки речень:
-     Я світ люблю, щоб не дозволить кривди, і йду землею, щоб співать пісні.
(А.Малишко)
-     Великі дороги в широкий світ завжди починаються від пісні, що співала мати над колискою.
(В.Скуратівський)
4. Творча робота
Вчитель: Мамина пісня… Але ж її не може бути без мами – найдорожчої, найріднішої для кожного з нас людини. Вслухайтесь, будь ласка, в знайому мелодію і розкажіть, які думки вона викликає у вас. Використайте різні за будовою сполучники.
Звучить пісня «Мамина вишня», учні уважно слухають і складають усні висловлювання «На крилах пісні».

 5. Проблемне завдання:
    Діти в особах читають записаний на дошці діалог, називають сполучники, вказують, яка проблема може виникнути при їх написанні (пояснюють, як написати як що і якщо в другій репліці і чому саме так).
Діалог
-     Що ви зараз читаєте?
-     Як що? Новий роман Олеся Гончара. Якщо не читали, то раджу прочитати.

V. Домашнє завдання
Написати розповідь «Улюблена пісня моєї мами».
VІ. Підсумки уроку
А) 1. Звязна розповідь учнів – мовознавців про сполучник як частину мови.
     2. Експерти оцінюють відповіді учнів на уроці.
Б) Вчитель:
- Підсумовуючи сказане нами про колискову пісню, хочу зачитати слова Расула Газматова:
        Дні дитинства, наче плин води…
        Проліта дитинство, та у спадок
        Зостається материна пісня, повна згадок!
         Пам'ять зостається назавжди!
 Звучить пісня на слова подільського поета М.Федунця «Не цурайся пісні, чутої від мами».

 

Немає коментарів:

Дописати коментар