пʼятницю, 27 березня 2020 р.

Урок-захист проекту «Літературний бенефіс «Життя на барикадах поезії». Філософська, пейзажна, інтимна лірика Ліни Костенко.


Українська література, 11 клас

Тема. Урок-захист проекту «Літературний бенефіс «Життя на барикадах поезії».  Філософська, пейзажна, інтимна лірика Ліни Костенко.
Мета уроку: поглибити знання учнів про творчість Ліни Костенко; прилучити їх до чарівного світу її поезії; розкрити тематичне розмаїття поезії; допомогти учням пізнати багатогранний світ інтимної, філософської та пейзажної лірики, визначаючи її громадянську одухотвореність, високу художню культуру, багату образність, особливості індивідуального стилю поетеси;
             розвивати усне мовлення, вміння аналізувати поетичні твори, навички дослідницької, проектної діяльності;
             виховувати національну гідність і свідомість, любов до високого поетичного мистецтва, шляхетність почуттів.
Обладнання: портрети Ліни Костенко, афоризми поетеси, буклети, міні-проекти творчих груп, записи віршів, пісень на слова Ліни Костенко, тексти поезій.

  Поезія – це завжди неповторність.
              Якийсь безсмертний дотик до душі.
Ліна Костенко

Хід уроку
І. Організація класу.
Звучить вірш «Доля» (із презентацією)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і мети уроку.
1.     Виходять журналісти (прес-центр)
-         Доброго дня! Вітаємо Вас на літературному бенефісі на честь жінки, що вибрала Долю, яка не тільки не нав’язувалась їй, а ще й відверто попередила про свою виключно високу ціну, непривабливі перспективи.
-         Так, вона обрала шлях Поета, хоч розуміла: громадянський обов’язок вимагає від митця самопожертви. Поезія і Правда тісно пов’язані між собою. Служити поезії – служити істині.
-         Це – Ліна Костенко, феномен якої, з одного боку, у сильному, незалежному характері, який не терпить насильства над собою, а з іншого – у глибинному зв’язку зі своїм народом, у здатності відчувати болі народу і брати їх на себе.
-         Час показав: без Правди, на якій наполягала Ліна Костенко, не могло бути справжньої Поезії, справжнього мистецтва. Творчість Ліни Костенко і тих митців, що чинили опір Системі, не визнаючи навязуваних нею вимог, залишилась у Великій Літературі.
-         І хоч Ліна Костенко сьогодні далеко від нас, у Києві, її присутність відчуватиметься у кожному слові поезій, які ми почуємо. 
2.       Вчитель.
-         Ми продовжуємо знайомство з лірикою Ліни Костенко, яку важко розмежувати на інтимну та громадянську, настільки тісно переплітається в ній особисте та суспільне. Основні мотиви її творчості – це історія народу, єднання людини з природою, філософічність буття, кохання, творча праця.
Безкомпромісність – пароль її поезії.
Неповторність – смисловий знак Музи Ліни Костенко.
Сьогоднішній урок – це бенефіс на честь Ліни Костенко як визнання її заслуг, майстерності. І створений він творчими дослідницькими групами, у складі яких – читці, літературні критики; прес-центром, а також центром цікавих новин.
Групи готуються презентувати свої дослідження, а зараз – слово журналістам.
3.     Арт – акція «Влучне слово Ліни Костенко» серед гостей, присутніх на уроці (журналісти передають мікрофон, гості (5-6) зачитують афоризми Ліни Костенко з буклета).
ІІІ. Опрацювання програмового матеріалу. Слово творчим групам.
1.     Виступ І групи (на дошку вчитель вивішує аркуш з написом: «Філософська лірика, її лейтмотиви, образи»)
Ø  Учні характеризують філософську лірику, її лейтмотиви, образи, заглибленість у сутність проблем життя.
Ø  Звучить вірш «Вечірнє сонце, дякую за день», його аналіз критиками.
Ø  Виразне читання учнем вірша «Хай буде легко. Дотиком пера», його аналіз.
Ø  Аналіз поезії «Вже почалось, мабуть, майбутнє».
Ø  Слово Центру цікавих новин (зачитують цитату Вадима Скуратівського про Ліну Костенко).
2.     Виступ ІІ групи (на дошці – напис «Пейзажна лірика, її особливості, здатність відчувати єдність з природою»)
Ø  Слово про природу у творчості Ліни Костенко.
Ø  Читання поезії «Мене ізмалку люблять всі дерева».
Ø  Слово про пейзажну лірику.
Ø  Аналіз поезії «Цей ліс живий».
Ø  Слово критикам.
Ø  Читання та аналіз поезії «Я вранці голос горлиці люблю».
Ø  Слово критиків про осінь в поезії.
Ø  Прослуховування поезії «Осінній день».
Ø  Слово Центру цікавих новин (про пейзажну лірику).
3.       Виступ ІІІ групи (на дошці – напис «Інтимна лірика, її емоційне багатство».
Ø  Слово дослідникам (про інтимну лірику). Звучить пісня «Моя любове» (презентація).
Ø  Слово критикам.
Ø  Презентація пісні «Недумано, негадано…».
Ø  Слово Центру цікавих новин (повідомлення про Ольгу Богомолець).
Ø  Зачитування вірша «Світлий сонет», його аналіз.
Ø  Слово критикам про інші поезії циклу.
Ø  Слово Центру цікавих новин (повідомлення про любов Ліни Костенко і Єжи-Яна Пахльовського).
IV. Висновки
1.     Слово журналістам.
2.     Вчитель.
-         На основі дослідженого матеріалу можемо зробити висновок, що Ліна Костенко – значуща особистість в історії України, і нам належить сповна оцінити її місце в цій історії, робити все, щоб її твори популяризувалися в Україні, доходили до кожного українця, тому що вони несуть в собі дух української нації.
Отже, можна впевнено казати, що Ліна Костенко – це сучасний символ української нації, здатний обєднати всю Україну на засадах національної свідомості, гордості за свою Батьківщину.
(Слово про роботу творчих груп)
V. Слово журналістам (підсумки)
- Як і на справжньому бенефісі, ми вітаємо головну героїню – Ліну Костенко, адже 19 березня у неї День народження.
(Читають текст вітальної листівки. Учні та гості ставлять свої підписи)



Немає коментарів:

Дописати коментар