Якщо мова не є правильна,
то вона не означає того,що має означати;
коли ж вона не означає того, що має
означати,
то не буде зроблене те, що має бути зроблене;
а тоді моральність і всяке мистецтво
почнуть занепадати, справедливість зійде
на
манівці — і всі впадуть у стан
безладного хаосу.
Конфуцій
1.
Культура мовлення
— це система вимог, регламентацій стосовно вживання мови в мовленнєвій
діяльності (усній і писемній).
2.
Належна культура
мовлення — це свідчення розвинутого інтелекту і високої загальної культури
особистості. Одним із завдань культури мови є подолання мовних стереотипів:
стереотипи мовлення
– це стереотипи
мислення.
3.
Культура мовлення
має велике національне і соціальне значення: вона забезпечує високий рівень
мовного спілкування, ефективне здійснення всіх функцій мови, ошляхетнює
стосунки між людьми, сприяє підвищенню загальної культури особистості та
суспільства в цілому. Через культуру мовлення відбувається культивування самої
мови, її вдосконалення.
4.
Проблема культури
мовлення виявляється в таких основних аспектах: нормативність,адекватність,
естетичність, поліфункціональність мовлення.
5.
Нормативність -
це додержання правил усного і писемного мовлення: правильне наголошування,
інтонування, слововживання, будова речень, діалогу, тексту тощо. Нормативність
— це, так би мовити, „технічний” бік мовлення, додержання узвичаєних стандартів. Мова наша багата, їй
властива розвинена синоніміка та варіантність на фонетичному, лексичному і
граматичному рівнях. Наше завдання — розвинути в собі здатність оптимального
вибору мовних засобів відповідно до предмета розмови, співрозмовника,
мовленнєвої ситуації.
6.
Адекватність
мовлення — це точність вираження думок, почуттів, волевиявлень засобами мови,
ясність, зрозумілість вислову для адресата. Отже, адекватність мовлення стосується
як повноти самовираження, так і забезпечення повноти сприймання. Пам'ятаймо, що
для того, хто говорить, сказане ним завжди зрозуміле, але не завжди воно є
таким для того, хто сприймає.
7.
Естетичність
мовлення — це реалізація естетичних уподобань мовця через використання естетичних
потенцій мови. Оптимально дібраний темп і звучність мовлення, уникнення
нагромадження приголосних чи голосних, різноманітність синтаксичних
конструкцій, доречність цитати чи фразеологізму, прислів'я чи приказки, тропів
чи фігур, узагалі нестандартність мовлення — усі ці та інші резерви мови й
засоби неструктурної естетики роблять мовлення естетично привабливим. І
навпаки.
Культура
мовлення суспільства - це чи не найяскравіший показник стану його
моральності, духовності, культури загалом. Словесний бруд, що заполонив
мовлення наших співгромадян, мовленнєвий примітивізм, вульгарщина — тривожні
симптоми духовного нездоров'я народу.
8. Культура мовлення несумісна з багатослів'ям,
словоблуддям, фальшивою патетикою, славослів'ям, одержаними в спадок від
радянського суспільства. „Де багато слів, там панує бідність” (Ф.Бекон).
9.
Культура мовлення - не мета, а засіб в утвердженні правди
життя. „Господь домагається від кожної людини трьох речей: від душі - щирої
віри, від мови - правди, від тіла – стриманості” (О.Григорій-пустельник).
10. Способи підвищення особистої культури мовлення —
різноманітні. Для початку слід:
• виробити стійкі навички мовленнєвого самоконтролю і
самоаналізу, не говорити квапливо — без пауз, „ковтаючи" слова;
• частіше „заглядати у словник" (МРильський),
правопис, посібники зі стилістики тощо;
• вивчати мовлення майстрів слова;
• читати вголос (особливо прозові тексти), додержуючи
всіх аспектів нормативності;
• заучувати напам'ять художні твори, причому не тільки
віршовані;
• оволодівати жанрами, видами писемного мовлення,
зокрема ділового мовлення;
• привчити себе до систематичного записування власних
думок та спостережень, щоденникових записів, сімейної хроніки тощо;
• виробити звичку читання з „олівцем у руках" —
жоден цікавий і вартісний вираз не повинен бути втрачений для вас.
11. Шляхів до мовної досконалості безліч, усі вони
починаються з любові до рідної мови, бажання майстерно володіти нею, з відчуття
власної відповідальності за рідну мову.
Немає коментарів:
Дописати коментар